
 Canadian Broadcasting 
 Corporation 
 Société Radio-Canada 
 

 

1 

January 15, 2009 
 
 
Mr. David Kilgour  
Mr. David Matas  
602–225 Vaughan Street 
Winnipeg, MB  R3C 1T7 
Tel: 204-944-1831 
Fax: 204-942-1494 
Email: dmatas@mts.net 
 
 
 
Dear Sirs,  
 
We received your letter about the feature report Malaise dans le Chinatown, which 
aired October 30, 2008, on Enquête. 
  
You make an impassioned plea on the subject and we want you to know that we 
respect your convictions. We realize that you feel strongly about this issue and are 
defending it in good faith. 
 
We do not intend to address all of the points you raised, but would like to make the 
following remarks. 
 
You surely noticed that our report starts off by mentioning the persecution suffered by 
Falun Gong followers in China. For years, our news programs have reported regularly 
on the high number of executions carried out each year in China, as well as the 
country’s spotty human-rights record, deficient justice system, and restrictions on 
lawyers. We have never denied that Falun Gong practitioners are persecuted in China; 
on the contrary, we’ve reported on it frequently in the past. 
 
But this time we focused on a different angle of the Falun Gong story: the tension that 
exists in Montreal’s Chinatown, a very real tension that many residents confirmed to 
us. Our investigative report showed that this tension was largely caused by Falun 
Gong’s presence in the neighbourhood—a visible presence that manifests itself in 
myriad ways. As May Chiu explained in our report, there really is a “Malaise dans le 
Chinatown”: 
 

Il y a une inquiétude vis à vis le pouvoir du Falun Gong mais aussi en même 
temps il y a une autre inquiétude vis à vis le gouvernement de Chine. Donc 
c’est peut-être que les gens se sentent coincés entre 2 pouvoirs qui sont en 
opposition et ils ne savent pas comment se situer. 

 
You claim that Falun Gong is neither an organization nor a movement; that it has no 
leadership and no official structure; and that it is made up entirely of ordinary 
practitioners and small local associations that receive no central funding.



 

2 

The experts we spoke to, however, described Falun Gong as being a spiritual and 
religious movement. According to what was cited in the ruling of the Quebec Court of 
Appeal, which heard the case brought against Crescent Chau by Falun Gong 
supporters, the latter themselves describe Falun Gong in those very terms. 
 
Moreover, many of the group’s high-profile initiatives suggest that we’re dealing with a 
highly structured, well-coordinated organization, with no shortage of money to roll out 
large-scale communications campaigns or file multiple lawsuits. The public 
demonstrations by its practitioners are also organized with precision and discipline. 
The media organs (print, broadcast and Web) that promote the cause aren’t clearly 
identified, but work in lockstep. Lastly, those who dare to criticize Falun Gong get 
denounced in a remarkably structured and coordinated manner. 
 
These public activities are clearly backed by considerable financial resources. For 
instance, the newspaper La Grande Époque has bureaus in 30 countries, is printed on 
quality paper in 17 languages, but contains little advertising. It’s obvious to any 
observer that Falun Gong’s explanations about its funding and organization do not 
match to the actual resources deployed. It’s therefore not surprising that this very 
visible presence in some Western cities raises many questions within local Chinese 
communities. Nor is it surprising that other observers, journalists and experts are also 
asking questions. In short, it’s perfectly normal that some people are wondering who 
might have an interest in funding this movement. 
 
Our reporters met with experts to try to understand more about the movement. Not 
Chinese government representatives, but fully independent experts. One of these 
experts is David Ownby, who has followed Falun Gong for nearly 10 years and has 
become a world-renowned authority on the group. He has associated with Falun Gong 
practitioners for many years. In fact, he was the one who acted as an expert witness 
on behalf of the group in its lawsuit against Crescent Chau. Our reporters also 
interviewed Harry Wu, a Chinese dissident who has served enough prison time in 
China to be above suspicion of colluding with the Chinese government.  
 
You seem to consider that simply asking questions on the topic is analogous to 
denying the Holocaust and makes journalists guilty of spreading hate propaganda. 
These are very serious charges. Hate propaganda is a crime in Canada. We strongly 
refute such accusations. Our role as public broadcaster is precisely to ask questions in 
order to shed as much light as possible on major stories. 
 
As it happened, our reporters discovered that they were far from being the only ones 
asking questions, particularly about the issue of China’s alleged organ harvesting from 
Falun Gong members and, consequently, your report on the matter. Since this is the 
main concern of your letter, we will address this aspect of the Enquête report in 
greater detail. 
 
All of our research has shown that a lively debate exists of clear public interest, if only 
because the issue has been widely discussed by international bodies and led to various 
responses by Falun Gong sympathizers in Canada. Yet the people we interviewed 
openly questioned the proof supporting this allegation. Our report reflects this fact, 
through the voice of David Ownby as well as those of Harry Wu and the Amnesty 
International representative. 
 
While it may be true that Harry Wu comments specifically on the hospital story that 
broke in 2006, and to which our report refers, he’s quick to express the same 



 

reservations about the content of your document, which seems to have left him no 
more convinced. Furthermore, David Ownby, who refers specifically to your report on 
camera, takes care to point out that you “inevitably had to” rely on indirect evidence. 
He thus puts the challenges you faced back into perspective. As for the Amnesty 
International representative, she doesn’t deny that organ harvesting goes on in China, 
but questions the extent of the allegations contained in your report. They were 
legitimate views from credible sources and deserved to be heard. 
 
In your letter, you refer to the most recent report by the United Nations’ Special 
Rapporteur on Torture, dated November 2008. It is important to note that this report 
deals with “claims” and “allegations” of torture and organ harvesting, recommending 
that an investigation be conducted and that measures be taken “as appropriate” to 
prosecute such abuses. This use of qualifying language cannot be overlooked. 
 
Following is an excerpt from the resolution of the UN’s Committee Against Torture, 
dated November 21, 2008: 
 

While noting the State party’s (China) information about the 2006 Temporary 
Regulation on Human Organ Transplants and the 2007 Human Organ 
Transplant Ordinance, the Committee takes cognizance of the allegations 
presented to the Special Rapporteur on Torture who has noted that an increase 
in organ transplant operations coincides with “the beginning of the persecution 
of [Falun Gong practitioners]” and who asked for “a full explanation of the 
source of organ transplants” which could clarify the discrepancy and disprove 
the allegation of organ harvesting (A/HRC/7/3/Add.1). The Committee is 
further concerned with information received that Falun Gong practitioners have 
been extensively subjected to torture and ill-treatment in prisons and that some 
of them have been used for organ transplants (arts. 12 and 16). 
 
The State party (China) should immediately conduct or commission an 
independent investigation of the claims that some Falun Gong practitioners 
have been subjected to torture and used for organ transplants and take 
measures, as appropriate, to ensure that those responsible for such abuses 
are prosecuted and punished.  

 
We therefore believe that our report was undeniably in the public interest and that the 
Enquête reporting team did its job in full compliance with CBC/Radio-Canada’s 
Journalistic Standards and Practices. 
 
We hope you find these thoughts useful. The Radio-Canada Ombudsman is conducting 
an independent review of the report; it should be made public shortly. 
 
Thank you for taking the time to write to us. 
 
Regards, 

  
Geneviève Guay 
Director, Complaints Handling 
and Corporate Affairs 
News – French Services 
 
 

3 


